Tinvalley

Bouwer: Joep Gerats

Een jaar of tien geleden leek het mij een goed idee een kleine Engelse smalspoorbaan te bouwen. De schaal zou 009 of H0e worden. De maat van de eerste module is 1,2 m bij 60 cm. Deze eerste module zou zelfstandig moeten kunnen opereren met de mogelijkheid tot uitbreiding met twee modules. Het voordeel van smalspoor is dat de radius der sporen erg klein mag zijn. Zodoende heb je geen keerlussen of "achterommetjes" nodig.

Het thema zou in eerste instantie een steenfabriek worden. Met een klein industrie-spoor. Het sporenplan getekend, de module gebouwd en de sporen gelegd.
Daarna de "bak" bedraad. De besturing werd analoog met de mogelijkheid om te schakelen op digitaal. Waarschijnlijk wordt dat Rocomotion. De analoge rijstroom is pulsbreedte gestuurd net zoals bij digitaal rijden. Zeer langzaam rijden, optrekken en afremmen is hierbij mogelijk.
Voor de rijstroom, voedingen en wisselbesturing heb ik een los schakelpaneel gebouwd dat met twee computerkabels met 25 pins D connectoren aan de module('s) gekoppeld wordt. Ik heb toen een Roco H0e stoomlokje met toebehoren aangeschaft. De baan loopt perfect.

Ongeveer twee jaar geleden kwam ik in een modelbouw catalogus van Moduni een kartonmodel van een "Cornish Tinmine" tegen.  Dit in de schaal 1:90, bijna 1:87. Deze was voorzien van een balansstoom machine. Modelstoom is een andere hobby van mij. Dus ik was zeer geïnteresseerd. Dat kartonnen gebouwtje heb ik gebouwd en diende als uitgangspunt voor mijn eigen scratch model 1:87.

 
Dus dat is mijn nieuwe thema : Tinvalley.
Tinvalley is een denkbeeldig tinmijn museum in Cornwall, zoals er in werkelijkheid ook zijn. Bezoekers kunnen ook per spoor een bezoek aan het museum brengen. Sindsdien heb ik veel studie verricht naar het mineraal mijnwezen in Cornwall. Deze speelde zich vooral af in de 19e eeuw, tijdens de industriële revolutie. Daarover zal ik nog een apart artikel schrijven.
Het gebouwtje wat ik op het oog had bleek het "Mitchels shaft engine house" te zijn. Het waarschijnlijk enigste nog werkende machine huis.


De balans stoommachine in deze gebouwen hadden de taak het water in de mijngangen weg te pompen, en, of mijnwerkers, gereedschappen en erts via een mijnlift te transporteren.



Dit gebouw is bijna af. Hierna wordt nog een tweede machinehuis gebouwd. Als uitgangspunt dient het Robinsons schaft engine house. Hierbij is de balansmachine nog wel aanwezig maar buiten gebruik gesteld. Over de balansarm is een mijn lift toren gebouwd met drie wielen boven in. Twee waarschijnlijk voor de hoofdliften voor mijnwerkers en erts en een voor gereedschappen en hulpmaterialen lift. Terwijl een van de hoofdliften omlaag gaat gaat de andere omhoog. De lift machine is een electro motor. Als het lukt wil ik ook dit deel werkend hebben.
Ik hoop rond december een en ander af te hebben, zodat het baantje in bedrijf gesteld kan worden. En voldoende gereed voor tentoonstellingen. Maar ik weet uit ervaring dat een baan nooit helemaal af is.

Joep.


Meer berichten lezen over Tinvalley.