Märklinbaan modelbaan

De wisselstroombaan van de Maasbuurtspoor

Bouwers: Henk en William Struike

Bij het bouwen van de baan heeft het creëren van veel beweging van treinen en werkende scenery voorop gestaan. De treinen rijden door een rotsachtig landschap, waar de winning van rode natuursteen nog net niet is begonnen.


Het sporenplan laat een veelheid aan treinbewegingen toe. Dit wordt bereikt met de twee keerlussen aan de voorzijde van de baan. Ook rijden de treinen via het achter de baan gelegen schaduwstation. Nieuw in te zetten loks worden uit de lokloods opgehaald.


Voor de lokloods ligt een werkende rolbrug.


De treinenloop op het schaduwstation kan aan de voorzijde worden gevolgd vanuit de videobewaking. Het schaduwstation heeft vier sporen. Vrachtwagens rijden over de baan in combinatie met de containeroverslag. 


De vrachtwagens zijn voorzien van eigen motoren en rijden op accu. Echte Märklintreinen met loks en getrokken personenrijtuigen, maar ook zware goederentreinen met stoom- en dieselloks komen voorbij. De landschappelijke modules leiden tot een aantrekkelijke verspringende vormgeving. De gehele baan is voorzien van achtergrondplaten. De baan is opgebouwd uit aangeklede modules van verschillende grootte. Ook de diepte varieert. 


De baan is vanaf de voorzijde verlicht en zorgt voor een perfecte uitlichting van het geheel. De verlichtingsarmaturen zijn weggewerkt achter de fries. Door de fries en de achtergrondplaten zijn de details goed zichtbaar en wordt het publiek veel kijkplezier geboden. Uiteraard is de voorzijde van de baan keurig afgerokt. 


Op de baan is zoal te zien:
  • werkende rolbrug
  • lokloods
  • containeroverslag
  • rijdend vrachtverkeer
  • bewegende para- en deltavlieger
  • digitale treinbesturing


Technische gegevens: Märklin digitale treinbesturing, Märklin K-rails, waarbij de railstaven zijn voorzien van roestkleur, Fallercar systeem, videocamera’s en beeldscherm met videobeelden van de baan.


Meer berichten lezen over de Märklin modelbaan.