Delfshavense Schiebruggen

Bouwer: Mike van Raaij
Door Wikifrits - Eigen werk, Publiek domein,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3556713
Dezelfde brug maar op schaal (H0)

Een korte schets van de modulebaan

De Schie-bruggen van Rotterdam zijn een bezienswaardigheid in de omgeving Rotterdam mede door zijn aparte vorm. De bouwer Mike van Raaij heeft met grote zorgvuldigheid vorm gegeven aan deze modelspoorbaan in de schaal 1:87. Het fraai gedetailleerde landschap op de modelspoorbaan is tot bijna in perspectief nagebouwd. De Schie-bruggen staat centraal in dit Thema. Naast het rijdende Nederlandse materieel is over de volle lengte is originele Nederlands bovenleiding aanwezig. De motieven op de baan zijn naar oorspronkelijk voorbeeld gebouwd. Door de computersturing met een opstelstation van sporen en met een opstelspiraal kunnen de vele treinen dicht op elkaar rijden.

Modelbeschrijving van de Mike van Raaij

Het origineel van deze bruggen is te vinden in Rotterdam. Het bijzondere aan deze brug is dat het bestaat uit twee naast elkaar liggende scheve ophaalbruggen. Het model is zeer gedetailleerd en functioneert zoals het origineel. In 1999 ben ik begonnen met de bouw van het model. Op Rail 2000 is het model voor het eerst voor het publiek tentoon gesteld. De verschillende modules waren nog lang niet compleet en afgewerkt. Er was heel goed te zien hoe en met welke materialen werd gebouwd. In de loop der jaren is de modulebaan steeds meer compleet gemaakt. Inmiddels zijn bijvoorbeeld  de bruggen voorzien  van bovenleiding en zijn er een 4-tal wenteltrappen gemaakt. Alles is handwerk aldus Mike.

Beschrijving van de baan

De blikvanger op deze modulebaan zijn de volledig op schaal nagebouwde ophaalbruggen over de Delfshavensche Schie bij Rotterdam. Deze staan schuin over het spoor. De ophaalbruggen werken helemaal volgens het grote origineel. De baan geeft ook een kijkje in de "modelspoorkeuken". Het interessante rangeerbedrijf is voor het publiek goed te zien. De treinen staan opgesteld in een ingenieuze klimspiraal en rijden af en aan, gestuurd door een digitaal computersysteem. De Diesellocomotieven ronken en treinstellen zoeven over de baan. Bij deze modelspoorbaan, gebouwd in de schaal H0, komt het Nederlandse polderlandschap volledig tot zijn recht. Molens, polderhuisjes, ophaalbruggen en boten zijn te zien, maar ook aan andere spoorwegbedrijvigheid is gedacht. De voorzijde van de baan heeft over de volle lengte meerdere doorgaande hoofdsporen met bovenleiding.
  • Meerdere molens, waaronder een Hollandse bovenkruier volledig werkende ophaalbruggen in het hoofdspoor, waarvan het voorbeeld te vinden is in de Delfshavense Schie;
  • Een dubbelsporige vertakking in het hoofdspoor;
  • Een interessant treinenbedrijf;
  • Laat u verrassen door wat langer stil te staan bij de baan.
De baan is van bovenaf goed verlicht, heeft beschilderde achtergronden en een fries waardoor de details goed zichtbaar zijn en we aan het publiek veel plezier kunnen bieden als kijkgenot. Voor ieder wat wils: een grote baan met veel rijdende treinen, maar voor wie het wil zien veel details. Treinen met sprekende namen als Orient Express, Thallys, IC Rembrandt en Etoile du Nord, maar ook goederentreinen met dieselloks, komen voorbij.

De tweerichtingen (opstel)spiraal.
Hollands landschap met o.a. diverse bewegende items.

Waar is deze baan te zien

De modelbaan waarop deze bruggen staan wordt regelmatig getoond op een tentoonstelling. Inmiddels is de modelbaan te zien geweest in binnen- en buitenland. Naast tentoonstellingen in Nederland zijn we ook te gast geweest op diverse tentoonstellingen in Frankrijk, Noorwegen, België en Duitsland. Raadpleeg onze centrale agenda waar en wanneer U deze baan kunt bewonderen.

Geschiedenis

De eerste tekeningen van deze transportlijn dateren uit  het jaar 1611. Rond 1900 begon Rotterdam met de ontwikkeling van stukgoedhavens in het westen van de stad. Vanaf 1898 was Rotterdam in onderhandeling met de HIJSM en het Rijk over de aansluiting van een nieuw te bouwen havenspoorlijn op de spoorlijn Schiedam-Rotterdam. In 1908 werd de havenspoorlijn geopend. De capaciteit van de dubbelsporige brug over de Delfshavense Schie was al snel  onvoldoende om ook de extra goederentreinen op te vangen. Deze brug werd daarom vervangen door een viersporige brug die in 1911 geopend werd.
Door Floris Balthasarsz. van Berckenrode (ca. 1562/1563–1616) Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2387387

De Spoorbrug over de Delfshavense Schie is een spoorbrug in Rotterdam in de spoorlijn Schiedam –Rotterdam Centraal. (Station Rotterdam Delftsche Poort) Bij de Ruigeplaatsluis in Delfshaven werd een dubbelsporige brug over Schiemond gebouwd, gecombineerd voor spoor- en wegverkeer. Ten oosten van de Ruigeplaatsluis werd een emplacement aangelegd aan de Westzeedijk met aansluitingen naar de Parkhaven, de Sint Jobshaven en de Schiehaven. Na de aanleg van de Koushaven, IJsselhaven, Lekhaven en Keilehaven werd in 1914 begonnen met de bouw van een nieuw emplacement langs de Hudsonstraat in de wijk Bospolder/Tussendijken.Dit emplacement was 14 sporen breed en werd overbrugd door een loopbrug vanaf de Hudsonstraat naar het havengebied van de Vierhavenstraat. Dit emplacement stond bekend als Rotterdam RMO (Rechter Maas Oever). Na de aanleg van de Merwehaven werd een emplacement langs de Schiedamseweg/Rotterdamse dijk geopend.Op het hoogtepunt lag in het complex 70 kilometer spoor. Na de Tweede Wereldoorlog werd vanaf het emplacement Hudsonstraat een spoorlijn naar de Spaanse Polder aangelegd. Tussen de Giessenweg en de Vlaardingweg lag hier ook een emplacement. Dit emplacement is nooit erg bedrijvig geweest: de rol van het spoorverkeer nam na de oorlog snel in belang af. De geplande aftakkingen vanaf het emplacement Spaanse Polder naar de insteekhavens van de Delfshavense Schie zijn dan ook nooit aangelegd. Dit emplacement is eind jaren zeventig gesloten.


Huidige situatie
De sporen ten oosten van Schiemond zijn tussen 2000 en 2002 opgebroken en het emplacement aan de Hudsonstraat is geheel verdwenen. In het vrijgekomen deel werd een dakpark aangelegd. Dit dakpark is 1 kilometer lang en eronder ligt Bigshops Parkboulevard (geopend in 2011), een winkelpromenade waar grote winkels zijn gevestigd.De laatste activiteit op het havenspoor betrof werktreinen voor de aanleg van een metrotunnel. In de herfst van 2008 is het wissel in de aansluiting van het hoofdspoor (richting de spoorbrug Delfshavense Schie) afgesloten en sindsdien wordt het havenspoor, voor zover het nog aanwezig was, ontmanteld.

Bidshops Parkboulevard winkelcentrum Delfshaven Rotterdam, Targaryen, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bigshops_Parkboulevard.jpg

Feiten

Naam: Delfhavense Schiebruggen
Achtergrond: Foto achtergrond 1:87
Hoogte hoofdspoor: 120 cm
Spoorbreedte: 16,5 mm
Bovenleiding: Naar Hollands model
Grootte baan:
Verlichting: Halogeen
Straal van de  spiraal min & max: 55 cm & ????
Thema van de baan: Transportlijn van Den Haag naar Rotterdam (Delfhavense Poort)
Locatie: Nederland
Tijdperk: rond 2000
Onderbouw en modulegrootte: Hout en 120 /60 cm
Scenery: Combinatie van natuurlijke materialen , zelfbouw, hout , plastic en veel eigen ontwerp.
Opstelstation: 2 en 4 sporen
Maximale treinlengte: 300 cm
Treinbesturing: Digitaal & Koploper
Schakelingen blokdetectie: S88

Meer berichten lezen over Delfshavense Schiebruggen